© Comité Alhambra 2024 - www.comitealhambra.be - www.facebook.com/quartieralhambra - comitealhambra@gmail.com
Comité Alhambra
Mobiliteit in en rond de wijk Zie ook: GoodMove Kaaienwijk >>> Overzicht 2014 - 2024 2024 Na jarenlang op knipperlicht te hebben gestaan, zijn de verkeerslichten op het kruispunt Lakensestraat met de Nieuwbrugstraat verwijderd: 20/09 Het laatste stuk fietspad tussen het IJzerplein en de Emile Jacqmainlaan kant vijhoek is bijna helemaal afgewerkt, met ook betere oversteekplaatsen voor voetgangers en een groene middenberm: 19/09 Om de mobiliteitsproblemen aan te pakken rond parking Alhambra, op vraag van de handelaars en directe omwonenden, komt er in de de Vander Elst straat ter hoogte van de Bloemenstraat een paaltje, met aan de kant Emile Jacqmainlaan een verkeersbord 'doodlopende straat' en een nadar die door de bewoners gebruikt kan worden om op een flexibele manier de straat af te sluiten: 08/08 Max-sur-Zenne: stedenbouwkundige vergunning werd afgeleverd voor de volledige herinrichting van het Maximiliaanpark: 04/07 Met de aanleg van het fietspad op de Antwerpselaan lijkt het alsof het zebrapad uitkomt op een bloemperk. Maar geen zorgen, dit is maar tijdelijk: 08/04 Het eerste stuk fietspad op de Antwerpselaan tussen het IJzerplein en de Antwerpse Poort / Lakensestraat is op de fietsmarkeringen en beplantingen na helemaal af: 18/04 Momenteel is het alle hens aan dek voor de afwerking van de Adolphe Maxlaan en de zijstraten die op zaterdag 13 april worden ingehuldigd: 10/04 Het De Brouckèreplein werd afgesloten voor doorgaand verkeer komende van de Wolvengrachtstraat dat naar de Adolphe Maxlaan wil: 13/03 Op de gemeenteraad van 11 maart 2024 werd een aanvullend politiereglement goedgekeurd voor het plaatsen van nieuwe verkeersborden in de Adolphe Maxlaan, de Mechelsestraat, de Sint-Michielsstraat, de Sint-Pietersstraat, de Finisterraestraat, de Bruidsstraat en de Nieuwbrugstraat in het kader van de heraanleg van die straten tot woonerf en voetgangerszone: 12/03 De aanleg van het fietspad aan de binnenkant van de kleine ring zit ongeveer halfweg: van het IJzerplein tot aan de Carrefour supermarkt aan de Antwerpse Poort / Lakensestraat: 04/03 Om de mobiliteitsproblemen aan te pakken rond parking Alhambra heeft het kabinet Bart Dhondt ons laten weten dat er in de Vander Elst straat ter hoogte van de Bloemenstraat een paaltje komt: 28/02 Met dit mooie weer een wandeling maken in en rond de wijk wordt een echt hindernissenparcours!: 28/02 Heraanleg Marguerite Durassquare start midden februari. Het Gewest heeft groen licht gegeven: 01/02 2023 Zeer goed nieuws: niet enkel is het fietspad afgewerkt aan de buitenkant van de kleine ring tussen de Antwerpse steenweg en het IJzerplein, ook de werken voor de aanleg van het fietspad aan de binnenkant van de kleine ring tussen de Emile Jacqmainlaan en het IJzerplein werden aangevat: 17/11 De heraanleg van de Adolphe Maxlaan en enkele omliggende straten gaat goed vooruit: 24/10 Heelwat nieuwe dropzones in de wijk! Binnenkort wordt het verplicht om daar uw deelstep te parkeren: 13/10 Om sluipverkeer tegen te gaan werd de Pelikaanstraat afgesloten voor inkomend verkeer vanaf de kleine ring dat een hoek wil afsteken naar de Emile Jacqmainlaan: 28/07 Met een paar weken vertraging zijn de herstellingswerken van het wegdek in de Sint Jan Nepomucenusstraat, een deel van de Pelikaanstraat en een stuk van de Koopliedenstraat van start gegaan: 19/06 Een eerste bijna helemaal afgewerkte deel van de Adolphe Maxlaan werd opengesteld voor voetgangers en verkeer: 10/05 Op vraag van een groep bewoners hebben we onlangs contact opgenomen met het kabinet Bart Dhondt in verband met de verkeerssituatie in de kleine straatjes rond parking Alhambra aan het begin van de Emile Jacqmainlaan: 03/05 Het pleintje achter de Multitoren wordt heraangelegd met een mengsel van blauwe steen en graniet. In de groenzones worden betonnen banken met houten rugleuningen en zitplaatsen geplaatst alsook een picknickbank: 07/03 De werken voor de heraanleg van de Adolphe Maxlaan schieten goed op: 03/03 ‘Good Move: une baisse de 20% du trafic automobile dans le Pentagone’ - Le Soir - 16/02 Après six mois de circulation à la sauce « Good Move » dans le Pentagone bruxellois, la Ville de Bruxelles en tire un premier bilan positif. Elle affirme que les changements observés sont « conformes aux attentes », avec moins de transit automobile à travers le centre et davantage d’espace pour piétons et cyclistes. ‘19 % de circulation en moins dans le Pentagone depuis l’instauration de Good Move : voici le bilan des six premiers mois’ - DH. net - 16/02 Six mois après l’implémentation du plan de circulation Good Move dans le Pentagone bruxellois, le cabinet de l’échevin Bart Dhondt (Groen) livre ses premiers résultats. Selon les comptages réalisés à 74 carrefours bruxellois le 21 octobre 2021 et le 8 novembre 2022 entre 8 et 9h et entre 17 et 18h, le nombre de voitures a baissé de 19 % dans le Pentagone et de 16 % sur la Petite Ceinture. Le temps de parcours n’a quant à lui presque pas changé. ‘Een vijfde minder autoverkeer in de Vijfhoek door Good Move’ - Bruzz - 16/02 Sinds de invoering van het nieuwe circulatieplan rijden er zeker 19 procent minder auto’s rond in de Vijfhoek dan ervoor. Het fietsverkeer groeide dan weer met een vijfde. Terwijl andere gemeenten struikelen over Good Move lijkt de invoering in Brussel-Stad daarmee een succes. De heraanleg van de Adolphe Maxlaan is vandaag gestart!: 08/02 ‘Une nouvelle portion de piste cyclable se dévoile sur la Petite Ceinture de Bruxelles’ - BX1 - 05/01 ‘Weer stukje fietspad op Kleine Ring afgerond’ - Bruzz - 05/01 2022 Hoe zit het nu precies met de heraanleg van de Lakensestraat?: 14/12 Het participatief proces is niet meer voor dit jaar. Wanneer dan wel, dat zou het kabinet Bart Dhondt laten weten van zodra ze een stand van zaken hebben gekregen van de MIVB. Wel beginnen vanaf januari de heraanleg van de straten rond BruCity. Nieuwe bushalte lijn 88 vanaf vandaag operationeel op de Emile Jacqmainlaan: 02/12 De werken aan het nieuwe fietspad aan de buitenkant van de kleine ring tussen de Albert II – laan en de Antwerpsesteenweg vorderen goed: 23/11 Boudewijnlaan - Aanleg van fietspaden tussen de Koning Albert II-laan en de Antwerpsesteenweg - van 12/08/22 tot 03/10/22: 31/08 Al met al vrij rustig deze ochtend met de invoering van het nieuwe circulatieschema GoodMove voor de Vijfhoek: 16/08 ‘Zelfs als het licht groen is, komen auto’s en trams van overal’ - De Standaard - 23/06 ... 'Pas drie maanden geleden diende wegbeheerder Brussel Mobiliteit de aanvraag in voor een bouwvergunning. Het 'nieuwe' IJzerplein krijgt fietspaden, meer groen en grote wandelzones, al zullen slechts enkele van de 19 rijstroken die er vandaag bijeenkomen 'geknipt' worden. De nabijgelegen Saincteletteplein - al even gevaarlijk - krijgt ondermeer een passerelle voor fietsers. De vraag blijft echter wanneer de werken starten. 'We hopen de bouwvergunning nog dit jaar te krijgen, om de werkzaamheden binnen een jaar te kunnen laten starten', zegt Elke Van den Brandt, Brussels Minister van Mobiliteit (Groen)'... Nu op de Oeverpoort, de ploeg van schepen Bart Dhondt beantwoordt al uw vragen ivm het nieuwe circulatieschema nog tot 18u!: 22/06 Voorbereidingen voor het nieuwe circulatieschema + uitnodiging door de schepenen Bart Dhondt: 17/06 Vandaag werd het GoodMove plan voor de vijfhoek voorgesteld. Die gaat van kracht op 16 augustus: 17/02 Onlangs werd een snelheidsheidsinformatiebord geïnstalleerd op de Hooikaai: 07/02 ‘Vanaf voorjaar extra fietspaden langs Kleine Ring’ - Bruzz - 12/01 2021 ‘Gunstig advies voor heraanleg Marguerite Durassquare’ - Bruzz - 03/12 Onlangs hebben we een vergadering gehad met schepenen Bart Dhondt. Deze puntjes werden besproken: 02/11 1. Heraanleg van de Lakensestraat 2. Afsluiten Pelikaanstraat en verminderen overlast van het transitverkeer in de Sint Rochusstraat en Ladderstraat. 3. Snelheidsremmers Hooikaai en Arduinkaai 4. De Velo boxx in de Ladderstraat zou verplaatst worden naar de Lakensestraat ter hoogte van de voormalige Taverne 54. ‘Le square Marguerite Duras crée des tensions entre écologistes et socialistes bruxellois’ - La DH.be - 15/10 Marguerite Durassquare: ... ‘We steunen het initiatief voor de herinrichting van deze openbare ruimte die voor de Kaaienwijk belangrijk is - en waar de Alhambrawijk deel van uitmaakt - maar het mist inderdaad ambitie’ ... : 18/10 Openbaar Onderzoek : Marguerite Durassquare te 1000 Brussel: 18/10 De ondertekenaars van deze oproep - waaronder het Comité Alhambra - vragen het College van de Stad Brussel om snel een gedurfd en visionair mobiliteitsplan voor te stellen: 16/09 Informatiestand op de Marguerite Durassquare om u het voorontwerp van heraanleg te tonen en eventuele vragen te beantwoorden: 07/07 Het Brussels Gewest organiseert een bevraging over de heraanleg van het Sainctelettekruispunt en het IJzerplein: 22/02 Antwerpse Poort: na vijf jaar geduld, gaan de werken eindelijk van start!: 05/01 2020 Online infosessie 8/12: presentatie van het richtschema heraanleg Marguerite Durassquare: 30/11 PV van de vergadering met Bart Dhondt over de heraanleg van de Antwerpse Poort: 22/10 Deze 6 puntjes werden besproken. GoodMove: Hoe zorgen we voor een toegankelijkere Alhambrawijk met schone lucht en veilige straten? Geef zelf uw ideeën tijdens de twee online wijkvergaderingen met schepen van Mobiliteit Bart Dhondt en Schepen van Burgerparticipatie Arnaud Pinxteren: 02/10 Emile Jacqmainlaan en IJzerplein: nieuwe markeringen die de zone 30 moeten aanduiden op de grote assen binnen de Vijfhoek: 08/09 Vandaag, morgen woensdag en donderdag, contactmomenten ter plekke over de heraanleg van de Marguerite Duras Square: 25/08 VIDEO: in augustus, contactmomenten ter plekke over de heraanleg van de Marguerite Duras Square: 16/07 De Stad Brussel heeft ons dossier aanvaard om van een deel van de Koopliedenstraat deze zomer een speelstraat te maken: 15/07 Nieuwe fietspaden in de Nieuwbrugstraat: 08/07 GOODMOVE: in het kader van het mobiliteitsplan Good Move hebben bewoners volgende noden voor onze wijk in kaart gebracht: 12/06 Zwaluwenstraat: de werken werden onlangs afgerond. De straat ziet er een stuk minder rommelig uit!: 03/06 Vanaf vandaag maandag is het De Brouckèreplein definitief afgesloten voor het autoverkeer: 25/05 Vanaf maandag wordt het volledige De Brouckèreplein - ook kant UGC - definitief afgesloten voor het autoverkeer: 19/05 GOODMOVE: heraanleg van de 'Marguerite Durassquare': 13/05 Enquête: De dienst Groene Ruimten van de Stad Brussel wil de Marguerite Durassquare helemaal opfrissen (tussen de steenkoolkaai en de Arduinkaai). Morgen maandag wordt de hele vijfhoek een woonerf waar voetgangers en fietsers altijd voorrang hebben, ook op de grote verkeersassen zoals de Emile Jacqmainlaan en de Lakensestraat: 10/05 Het is zover, de Emile Jacqmainlaan heeft een rijvak minder. Zo ontstaat er een betere verbinding met de voetgangerszone aan het De Brouckèreplein en is er meer plaats voor fietsers: 07/05 Momenteel zijn er voorbereidende werken bezig om de Emile Jacmainlaan terug te brengen van twee rijbanen tot één rijvak, zoals dat onlangs is gebeurd met de Adolphe Maxlaan: 04/05 ‘Pentagone à Bruxelles: une zone 20 avec piétons et cyclistes prioritaires’ - Le Soir.be - 20/04 ‘Vijfhoek wordt woonerf, Ter Kamerenbos blijft nog autovrij’ - Bruzz - 20/04 2019 Het is dit jaar tien jaar geleden dat twee kruispunten in de wijk werden afgesloten op vraag van de bewoners die hun buik meer dan vol hadden van de autocarrousels die ontstonden door de straatprostitutie: 09/11 Aanleg afgescheiden fietspaden Rogier / IJzer: de voorbereidende werken zijn bezig: 23/04 Vanaf vandaag dinsdag, sluiting van een deel van de Arduinkaai (naast de KVS) voor straatwerkzaamheden: 02/04 De sluiting zal ook gebruikt worden als test om te zien of dat deel van de kaai eventueel definitief tot voetgangerszone omgevormd kan worden. 2018 De bloembak gesitueerd in de Koopliedenstraat staat terug op haar oorspronkelijke plaats: 29/11 Ter herinnering, de betonblokken/bloembakken werden geplaatst om de autocarrousels gelieerd met de straatprostitutie te breken. We zijn er ons van bewust dat dit geen ideale situatie is maar enkele jaren geleden was de Koopliedenstraat een lawaaierige prostitutie- drive in waar auto's bumper tegen bumper stonden aan te schuiven, zowel overdag als 's nachts. Met als gevolg: nooit eindigende opstoppingen waardoor het voor een aantal bewoners heel moeilijk werd om nog zonder al te veel tijdverlies met hun auto aan hun domicilie te geraken. Meer over dit onderwerp op onze oude site: 'Mobiliteitsplan' Overzicht 2006 - 2012 (archief): http://www.comitealhambra.be/archive/nl/nieuws/mobiliteitsplan.html 2017 Het Comité Alhambra heeft onlangs een onderhoud gehad met schepen Els Ampe over de heraanleg van de Antwerpse Poort en het mobiliteitsplan voor de Pelikaanstraat: 07/11 Op vraag van de bewoners hebben we mevrouw Ampe gevraagd om de Pelikaanstraat af te sluiten, alsook de Sint Jan Nepomucensstraat en Sint Rochusstraat (= zijstraten Emile Jacqmainlaan). Men kan de wijk inrijden via de zijstraten van de Nieuwbrugstraat. Mevrouw Els Ampe ging akkoord met de plannen. De bevoegde diensten zijn nu aan het uitzoeken hoe het plan kan worden uitgevoerd. 2016 Mail aan mevrouw Els Ampe ivm de voorlopige heraanleg van de Antwerpse Poort en het mobiliteitsplan voor de wijk: 22/09 Gisterennamiddag hebben we een gesprek gehad met schepenen van mobiliteit Els Ampe (afsluiten van de Antwerpse Poort, mobiliteitsplan, straatprostitutie): 11/05 1. Antwerpse Poort: Mevrouw Ampe vindt dat de Antwerpse Poort gesloten moet blijven, zoals dat nu het geval is. Het plein zal binnenkort voorlopig heraangelegd worden (eind juni). Alles zal op niveau met de voetpaden gebracht worden door middel van beige asfalt. De inkomende straat, nu afgezet met paaltjes, verdwijnt op die manier. Op iets langere termijn zal de frituur en het Villo punt verplaatst worden zodat het plein beter gebruikt kan worden, bijvoorbeeld door de wekelijkse markt. 2. Mobiliteitsplan voor de wijk Mevrouw Ampe zal het plan bekijken dat we hebben opgesteld samen met de brandweer. Dat plan moet het niet residentieel verkeer verhinderen, voornamelijk gelinkt met de straatprostitutie. Op die manier willen we de prostitutiecaroussels (bijvoorbeeld in de Pelikaanstraat) verminderen. Op 10 mei heeft het Comité Alhambra een afspraak met mevrouw Els Ampe. Op het programma: een mobiliteitsplan voor de wijk en de heropening van de Antwerpse Poort: 27/04 Het Comité heeft dinsdag 8 maart een afspraak gehad met minister Pascal Smet. (Mobiliteitsplan, wekelijkse markt): 11/03 2015 Mevrouw Ampe is ons komen uitleggen dat het paaltjesplan voor de wijk niet zal worden uitgevoerd: 9/11 Iets meer dan een jaar geleden heeft schepenen Els Ampe ons haar ‘paaltjesplan’ voorgesteld: ze wou via intrekbare paaltjes grote delen van de wijk enkel nog toegankelijk maken voor buurtbewoners die middels een badge de wijk konden inrijden met de auto. Op die manier zou de prostitutiecarrousels gebroken worden en zouden de bewoners van de Alhambrawijk een veel rustiger wijk hebben en altijd parkeerplaats … Het Comité Alhambra heeft het afgelopen jaar veel gemaild en gebeld om op de hoogte te blijven van de evolutie van dit plan totdat mevrouw Ampe ons tijdens een vergadering een goeie week geleden gezegd heeft dat het paaltjesplan niet doorgaat en wel omwille van deze reden: Een federale wet zegt dat als je een straat autovrij wil maken, je alle parkeerplaatsen moet verwijderen. De politie van Brussel volgt de wet nogal naar de letter, wat dus zou betekenen dat alle parkeerplaatsen zouden moeten verdwijnen in elke straat die door een intrekbaar paaltje wordt afgesloten. Dat lijkt ons niet echt realistisch. Dus het plan is afgevoerd, tenzij er toch nog een oplossing gevonden wordt voor de parkeerplaatsen maar die kans is vrij klein … 2014 Overzicht van waar de intrekbare paaltjes zouden komen, plan getekend door mevrouw Els Ampe: 14/03/2014