©
Comité Alhambra 2024 - www.comitealhambra.be - www.facebook.com/quartieralhambra - comitealhambra@gmail.com
Comité Alhambra
Bart Dhondt (GROEN) en het Comité Alhambra
Overzicht 2018 - 2024
Schepen van Mobiliteit en Openbare werken.
Zie ook:
GoodMove Kaaienwijk >>>
2024
•
Om de mobiliteitsproblemen aan te pakken rond parking Alhambra, op vraag van de handelaars en directe omwonenden, komt er in de
de Vander Elst straat ter hoogte van de Bloemenstraat een paaltje, met aan de kant Emile Jacqmainlaan een verkeersbord 'doodlopende
straat
' en een nadar die door de bewoners gebruik
t kan worden om op een flexibele manier de straat af te sluiten: 08/08
•
Het De Brouckèr
eplein werd afgesloten voor doorgaand verkeer komende van de Wolvengrachtstraat dat naar de Adolphe Maxlaan wil:
13/03
•
Om de mobiliteitsproblemen aan te pakken rond parking Alhambra heeft het kabinet Bart Dhondt ons laten weten dat er in de Vander Elst
straat ter hoo
gte van de Bloemen
straat een paaltje komt: 28/02
2023
•
Gisteren was er de inhuldiging van de Pelikaanstraat, de Sint Jan Nepomucenusstraat en de Koopliedenstraat in aanwezigheid van de
schepenen Zoubida Jellab en Bart Dhondt: 23/11
In de vroege avond was het de beurt aan de bewoners die koffie en cake kregen aangeboden in aanwezigheid van Bart Dhondt. Voor de
bewoners was het een moment voor een informele babbel met beide schepenen.
•
Een uitnodiging van de Stad Brussel voor de inhuldiging van de Koopliedenstraat, de Pelikaanstraat en de Sint-Jan Nepomucenusstraat:
21/
11
•
Heelw
at nieuwe
dropzones in de
wijk! Binnenkort wordt het verplicht om daar uw deelstep te parkeren: 13/10
•
Om sluipverkeer tegen te gaan werd de Pelikaanstraat afgesloten voor inkomend verkeer vanaf de kleine ring dat een hoek wil afsteken
naar de Emile
Jacqmainlaan: 28/07
•
De herstellingswerken van het wegdek in de Sint Jan Nepomenusstraat, een deel van de Pelikaanstraat en een stuk van de
Koopliedenstraat schieten g
oed op. De gezaagde kasseien
zijn bijna helemaal gelegd en de voegen worden binnenkort met beton
afgewerkt: 13/07
•
Met een paar weken vertraging zijn de herstellingswerken van het wegdek in de Sint Jan Nepomucenusstraat, een deel van de
Pelikaanstraat en een stu
k van d
e Koopliedenstraat van start gegaan: 19/06
•
Zoals beloofd het PV van de infovergadering gisteren met schepen Bart Dhondt over de herstellingswerken van het wegdek in de Sint
Jan Nepomucenusstraat, een deel van de Pelikaanstraat en een stuk van de Koopliedenstraat: 16/05
•
Afspraak met Bart Dhondt nu maandag 15 mei om 17u: 12/05
•
Op vraag van een groep bewoners hebben we onlangs contact opgenomen met het kabinet Bart Dhondt in verband met de
verkeerssituatie in de kleine s
traatjes rond parking Alhambra aan
het begin van de Emile Jacqmainl
aan: 03/05
•
Begin maart hadden we bericht dat de pas heraangelegde Antwerpsepoort op verschillende plaatsen al weer werd opgebroken en de
aannemer nadien niet veel moeite deed om de bouwput fatsoenlijk af te werken: 18/04
Via het kabinet Dhondt werden de bevoegde diensten ingelicht en zoals u op deze 'voor / na' foto's kunt zien is sinds vandaag alles weer
netjes afgewerkt!
•
De heraanleg van de Antwerpse poort heeft de omgeving rond het frietkot aan ingang metro IJzer al een stuk aangenamer gemaakt. We
merken echter dat het plein op verschillende
plaatsen al weer werd opgebroken en de aannemer nadien niet veel moeite doet om de
bouwput fatsoenlijk a
f te werken: 09/03
•
‘Good Move: une baisse de 20% du trafic automobile dans le Pentagone’ - Le Soir - 16/02
Après six mois de circulation à la sauce « Good Move » dans le Pentagone bruxellois, la Ville de Bruxelles en tire un premier bilan positif.
Elle affirme que les changements observés sont « conformes aux attentes », avec moins de transit automobile à travers le centre et
davantage d’espace pour piétons et cyclistes.
•
‘19 % de circulation en moins dans le Pentagone depuis l’instauration de Good Move : voici le bilan des six premiers mois’ - DH. net -
16/02
Six mois après l’implémentation du plan de circulation Good Move dans le Pentagone bruxellois, le cabinet de l’échevin Bart Dhondt
(Groen) livre ses premiers résultats. Selon les comptages réalisés à 74 carrefours bruxellois le 21 octobre 2021 et le 8 novembre 2022
entre 8 et 9h et entre 17 et 18h, le nombre de voitures a baissé de 19 % dans le Pentagone et de 16 % sur la Petite Ceinture. Le temps de
parcours n’a quant à lui presque pas changé.
•
‘Een vijfde minder autoverkeer in de Vijfhoek door Good Move’ - Bruzz - 16/02
Sinds de invoering van het nieuwe circulatieplan rijden er zeker 19 procent minder auto’s rond in de Vijfhoek dan ervoor. Het fietsverkeer
groeide dan weer met een vijfde. Terwijl andere gemeenten struikelen over Good Move lijkt de invoering in Brussel-Stad daarmee een
succes.
2022
•
Hoe zit het nu precies met de heraanleg van de Lakensestraat?: 14/12
Het participatief proces is niet meer voor dit jaar. Wanneer dan wel, dat zou het kabinet Bart Dhondt laten weten van zodra ze een stand
van zaken hebben gekregen van de MIVB.
Wel beginnen vanaf januari de heraanleg van de straten rond BruCity.
•
Vanmorgen zijn een vrachtwagen en een autocar tot ver op het De Brouckèreplein gereden. Bij het achteruitrijden heeft de vrachtwagen
een zitb
ank beschadigd en de bus een paaltje aangereden: 14/07
De situatie aan het begin van de Emile Jacqmainlaan ter hoogte van het De Brouckèreplein is al een tijdje heel rommelig ingericht met
bloembakken en betonblokken in allerlei vormen en formaten.
De platgereden paaltjes - in fluo gemarkeerd - worden al een tijdje niet meer vervangen.
We hebben Bart Dhondt een tijdje geleden een mail gestuurd met de vraag of er een plan is om dat stuk van de voetgangerszone beter in
te richten, zonder gebruik te moeten maken van bloembakken en betonblokken.
•
Nu op de Oev
erpoort, de ploeg van schepen Bart Dhondt beantwoordt al uw vragen ivm het nieuwe circulatieschema nog tot 18u!: 22/06
•
Voorbere
idingen voor het nieuwe circula
tieschema + uit
nodiging door de schepenen Bart Dhondt: 17/06
•
Fonte
in Antwerpse Poort: klaar voor de zomer!: 07/05
•
De Schepenen en mobiliteitsexperten van de Stad Brussel nodigen ons uit om te praten over wat er zal veranderen na 16 augustus 2022
met de invoer van het GoodMove mobiliteitsplan voor de Vijfhoek: 29/04
•
Vanda
ag werd het GoodMove plan voor de vijfhoek voorgesteld. Die gaat van kracht op 16 augustus: 17/02
•
De heraanleg van de Antwerpse Poort valt in de smaak bij deze spelende kinderen! Al met al een veel betere sfeer dan een aantal jaren
geled
en: 11/02
•
Fontein Ant
werpsepoort: he
t kabinet Bart Dhondt laat ons weten dat de fontein eind deze maand afgewerkt zou moeten zijn!: 10/02
•
Onlang
s werd
een snelheidsheidsinformatiebord geïnstalleerd op de Hooikaai: 07/02
•
Tussentijdse balans: hoe heeft de huidige meerderheid van de Stad Brussel het gedaan de afgelopen 3 jaar?: 07/01
2021
•
Onlangs hebben we een vergadering gehad met schepenen Bart Dhondt. Deze puntjes werden besproken: 02/11
1. Heraanleg van de Lakensestraat 2. Afsluiten Pelikaanstraat en verminderen overlast van het transitverkeer in de Sint Rochusstraat en
Ladderstraat. 3. Snelheidsremmers Hooikaai en Arduinkaai 4. De Velo boxx in de Ladderstraat zou verplaatst worden naar de
Lakensestraat ter hoogte van de voormalige Taverne 54.
•
‘Bart Dhondt: ‘Reken mij af op het circulatieplan voor de Vijfhoek'’ - Bruzz - 28/10
… ‘Het was een van zijn belangrijkste eisen tijdens de kiescampagne: de Vijfhoek moest autoluw worden via een lussenplan, vond Bart
Dhondt (Groen). Een plan dat meteen zou tonen hoe de stad van morgen er ook elders in het gewest kan uitzien. Drie jaar later is er nog
geen plan te bespeuren en worden zelfs sympathiserende burgerbewegingen ongeduldig. Dhondt sust: “Het komt er, en uiteindelijk zullen
mensen inzien dat het een betere stad oplevert.”’ …
… ‘De stad zal beter bereikbaar en aantrekkelijker zijn. Waarom kiest uitgerekend Total voor een hoofdzetel in de voetgangerszone, nabij
de Brouckère? Ze willen goed bereikbaar zijn via het openbaar vervoer. Axa trok van de buitenwijken naar de Naamsepoort. Fortis bouwde
een gloednieuwe hoofdzetel in de Vijfhoek met amper twee- tot driehonderd parkeerplaatsen voor duizenden werknemers. Als je kan
kiezen tussen een plek aan de snelweg of het hart van een stad, met restaurants, cultuur en doordachte openbare ruimte ...’ …
… ‘Waar mag de kiezer u op afrekenen in 2024? Dhondt: Het verkeersschema voor de Vijfhoek. Daarmee hebben we campagne gevoerd en
het staat in het meerderheidsakkoord. De verenigingen hebben gelijk als ze daarop hameren. We bereiden het nu minutieus voor. Dat zal
kritiek niet kunnen voorkomen, maar net zoals in Gent of Leuven zullen mensen snel inzien dat het een betere stad oplevert. …
•
De ondertekenaars van deze oproep - waaronder het Comité Alhambra - vragen het College van de Stad Brussel om snel een gedurfd en
visionair mobiliteitsplan voor te stellen: 16/09
•
Heraanleg A
ntwerpse Poort: toch een extra boom in de Lakensenstraat: 13/07
•
Update hera
anleg Antwerpse Poort - Lakensestraat: 05/07
•
Nieuwe Velo Box
x in de Van Gaverstraat: 16/06
•
Update heraanleg Antwerpse Poort / Lakensestraat: 09/06
•
Antwerpse Poort: na vijf ja
ar geduld, gaan de werken eindelijk van start!: 05/01
2020
•
Heraanleg Antwerpse Poort: de werken starten begin januari!: 17/12
•
Online infosessie 8/12: presentatie van het richtschema heraanleg Marguerite Durassquare: 30/11
•
PV van de vergadering met Bart Dhondt over de heraanleg van de Antwerpse Poort: 22/10
Deze 6 puntjes werden besproken.
•
GoodMove: Hoe zorgen we voor een toegankelijkere Alhambrawijk met schone lucht en veilige straten? Geef zelf uw ideeën tijdens de
twee online
wijkvergaderingen
met schepen van Mobiliteit Bart Dhondt en Schepen van Burgerparticipatie Arnaud Pinxteren: 02/10
•
Emile Jacqmai
nla
an en IJzerplein:
nieuwe markerin
gen die de zone 30 moeten aanduiden op de grote assen binnen de Vijfhoek: 08/09
•
Nieuwe
fietspade
n in de Nieuwbru
gstraat: 08/07
•
GOODMOVE: in het
kader van het mobiliteitsplan Good Move hebben bewoners volgende noden voor onze wijk in kaart gebracht: 12/06
•
Vanaf vanda
ag maandag is het De Brouckèreplein definitief afgesloten voor het autoverkeer: 25/05
•
Morgen maandag wordt de hele vijfhoek een woonerf waar voetgangers en fietsers altijd voorrang hebben, ook op de grote
verkeersassen zoals de Emile Jacqmainlaan en de Lakensestraat: 10/05
•
Het is zover, de Emile Jacqmainlaan heeft een rijvak minder. Zo ontstaat er een betere verbinding met de voetgangerszone aan het De
Brou
ckèreplein en is er mee
r plaats voor fietsers: 07/05
•
Momenteel zijn er voorbereidende werken bezig om de Emile Jacmainlaan terug te brengen van twee rijbanen tot één rijvak, zoals dat
onlangs is geb
eurd met de
Adolphe Maxlaan:
04/05
•
‘Pentagone à Bruxelles: une zone 20 avec piétons et cyclistes prioritaires’ - Le Soir.be - 20/04
•
‘Vijfhoek wordt woonerf, Ter Kamerenbos blijft nog autovrij’ - Bruzz - 20/04
2019
•
Interpellatie van de gemeenteraad van 2 december 2019: Vraag van dhr. Wauters, Gemeenteraadslid, aan Bart Dhondt betreffende de
nadelen voor de zachte mobiliteit van de sluiting van langere duur van de Koopliedenstraat tussen de Lakensestraat en de
Pelikaanstraat: 02/
12
•
Tot onze grote verrassing is de Lakensestraat ineens duurzaam afgesloten – zoals het mobiliteitsplan dat al jaren voorziet, en zonder dat
wij er hebben naar moeten vr
agen. Het in
rijden van de stad wordt voortaan onmogelijk
gemaakt door een grote, moeilijk te verplaatsen
bloembak: 16/10
•
Gemeenteraad: Vraag van
Els Ampe aan Bart Dhondt over de verkeerssituatie in de Lakensestraat en bus 46: 07/10
•
Bus 46 + heraanleg van de Antwerpse Poort: constructieve vergadering met de bevoegde schepen: 16/07
De vergadering is op een zeer constructieve wijze verlopen, waarvoor dank
•
Dossier: ‘Ter
ugkeer van Bus
46’: Overzich
t: 04/08
•
Afgelopen dinsdagavond, ondanks het slechte weer, hebben we vier Ecolo-Groen! schepenen ontmoet om samen met hen een wandeling
te
maken door de wijk: 14/03
2018
•
Verkiezingen 2018: hoe heeft de meerderheid het gedaan?
Een samenvatting van de acties van de uittredende meederheid aan de hand van persartikels, video's, onze politieke enquête, emails en
berichtjes op Facebook van de afgelopen jaren.
•
Interpellatie door Bart Dhondt van de Gemeenteraad over de heropening van de ‘Taverne 54’ na onze Facebookpost: 24/09
Bart Dhondt: ‘Taverne 54 gaat waarschijnlijk terug open in de alhambrawijk. Het is de eigenaar van het vroegere Tropicana die de straat is
overgestoken en van daaruit verder zorgt dat het onleefbaar wordt in de wijk: drugshandel, druggebruik en ongecontroleerde prostitutie.
De Burgemeester en zijn politie volgt de zaak gelukkig op de voet op. Een definitieve sluiting kan hij echter niet opleggen. En kan pas
eens er nieuwe feiten zijn vastgesteld. Dus we zitten vast in een cyclus die enkel doorbroken kan worden als de Stad de problematische
bars en hotels opkoopt en samen met de wijk, het gewest en de verenigingen een structurele oplossing uitwerkt. Wij willen er alles aan
doen om de leefbaarheid van de wijk te garanderen. Ongecontroleerde straatprostitutie in een woonwijk kan niet.’
•
VIDEO: Het Brusseldebat - Bruzz - 04/09
Bart Dhondt voor Ecolo/GROEN!
Wijkleven
Drugs en prostitutie
De politiek en het Comité Alhambra
Prioriteitenlijst voor de wijk 2018 - 2024
Het wijkcomité in 14 antwoorden
GoodMove Kaaienwijk