©
Comité Alhambra 2024 - www.comitealhambra.be - www.facebook.com/quartieralhambra - comitealhambra@gmail.com
Comité Alhambra
Historiek van het afsluiten van de straten in de Alhambrawijk.
Op vraag van de bewoners werden in februari 2009 twee kruispunten afgesloten om de prostitutiecarrousels te breken die voor veel overlast
zorgden in de wijk.
Zo zijn er zes doodlopende straten ontstaan: Van Gaverstraat, Koopliedenstraat langs beide kanten van de Lakensestraat, Spaarstraat en
de Sint Jan Nepomucenusstraat.
De auto’s kunnen vrij de straat inrijden maar moeten langs dezelfde kant terug uitrijden. Er is dus geen doorsteek meer mogelijk.
Dit is geen ideale oplossing maar het heeft er wel voor gezorgd dat de prostitutiecarrousels - soms 400 auto’s per half uur - uit het
straatbeeld verdwenen zijn.
Overzicht 2006 - 2024
2024
•
Om de mobiliteitsproblemen aan te pakken rond parking Alhambra, op vraag van de handelaars en directe omwonenden, komt er in de
de Vander Elst straat ter hoogte van de Bloemenstraat een paaltje, met aan de kant Emile Jacqmainlaan een verkeersbord
'doodlopende straat
' en een nadar die door de bewoners gebruik
t kan worden om op een flexibele manier de straat af te sluiten: 08/08
2023
•
Om sluipverkeer tegen te gaan werd de Pelikaanstraat afgesloten voor inkomend verkeer vanaf de kleine ring dat een hoek wil afsteken
naar de Emile
Jacqmainlaan: 28/07
2021
•
Op vraag van de bewoners werden de betonnen bloembakken op het kruispunt Van Gaverstraat met de Koopliedenstraat vervangen
door bakken in C
ortenstaal die speciaal aangekocht werden voor de wijk: 01/07
2019
•
Het is dit jaar tien jaar geleden dat twee kruispunten in de wijk werden afgesloten op vraag van de bewoners die hun buik meer dan vol
hadden van de
autocarrousels die ontstonden door de straatprostitutie: 09/11
•
Een betonnen bak in de Van Gaverstraat is zwaar beschadigd. We kennen de oorzaak niet maar in het verleden, toen de betonblokk
en
er nog stonden, werden die dikwijls aan de kant geschoven of stuk gereden door het prostitutiemilieu: 09/11
2018
•
De bloemba
k gesitueerd in de Koop
liedenstraat staat terug op haar oorspronkelijke plaats: 29/11
2017
•
Gisteren werden de betonblokken in de wijk vervangen door stevige bloembakken. Het gaat om alles samen 6 bakken in de Van
Gaverstr
aat, Koop
liedenstraat, Spa
arstraat en Sint Jan Népomucenusstraat
: 10/06
•
Bloembakken: wij stellen u de vintage bloembakken voor die de stad binnenkort zal plaatsen om de betonblokken te vervangen: 13/03
2015
•
Lanceren van d
e 11 voorstellen voor een beter wijk op de
korte termijn: 12/10
2012
•
29 maart
Regelmatig - minstens een keer per maand - worden de betonblokken door het prostitutiemilieu aan de kant geschoven. Buurtbewoners
nemen dan contact op met de stad, die aan de technische dienst vraagt om de blokken terug te zetten.
Een half jaar na het laatste gesprek met de burgemeester zijn de dor hem beloofde bijkomende maatregelen (zie verder) nog niet
gerealiseerd.
2011
•
27 oktober
Tijdens ons gesprek op het stadhuis heeft burgemeester Thielemans (PS) bijkomende maatregelen beloofd:
Verhinderen van de carrousel in de Pelikaanstraat door het afsluiten van het kruispunt Pelikaanstraat / Koopliedenstraat.
Kijken
of
elders
nog
verkeerskundige
ingrepen
kunnen
gebeuren
zodat
de
hoerenlopers
grote
afstanden
moeten
rijden
waardoor
ze
ontmoedigd worden om nog met de auto eindeloos door de wijk rondjes te rijden.
De
straatprostitutie
verplaatsen
naar
de
Albert
II
laan
waar
de
prostituees
voorheen
stonden.
Daar
zorgen
de
autocarrousels
voor
minder overlast.
Plaatsen
van
grote
borden
die
de
hoerenlopers
duidelijk
moet
maken
dat
de
wijk
onder
politiebewaking
staat
via
camera's.
Dat
kan
een
afschrikkend
effect
hebben.
Bovendien
moeten
die
borden
er
volgens
de
wet
komen.
Er
zou
geopteerd
worden
voor
een
groter
formaat dan wat de wet minimaal vraagt.
2010
•
31 mei
Wijkcontract 'De Kaaien':
heraanleg van Koopliedenstraat en Van Gaverstraat
Begin mei zijn de werken met enkele maanden vertraging van start gegaan. Ze schieten goed op.
Op vraag van een groot aantal buurtbewoners blijft het kruispunt Van Gaver- en Koopliedenstraat gesloten. Inplaats van de betonblokken
komen er intrekbare paaltjes zodat in geval van nood politie en brandweer doorgang hebben.
•
24 september
De grote werken aan het OCMW-gebouw in de Lakensestraat zijn achter de rug. De aanpalende Sint-Jan Nepomucenusstraat - waarvan een
deel als werf werd gebruikt - is sinds gisteren terug toegankelijk voor het verkeer.
Om te vermijden dat er een autocarrousel ontstaat zou de stad vandaag een betonblok komen zetten om de straat opnieuw af te sluiten. Zo
was het ook voorzien in het mobiliteitsplan.
•
26 juni
'In de nacht van 26 op 27 juni stelden een tiental agenten van de Brusselse politie al 192 processen-verbaal op. Vier daarvan waren gericht
tegen mannen die op straat plasten, twee voor geluidsoverlast in bars, 84 voor verschillende verkeersinbreuken en 104 voor geluidsoverlast
op straat en prostituees die de ingang van gebouwen versperden. Opmerkelijk is daarbij volgens de Brusselse politie dat een heel aantal
mannen die bij de prostituees op bezoek kwamen, dat deden met de wagen van hun echtgenote. Zij riskeren dus niet enkel een boete maar
ook een fikse echtelijke ruzie, aldus de politie.
Daarnaast stelde de Brusselse politie de voorbije dagen ook 17 processen-verbaal op tegen zogenaamde 'juke-box'-wagens, dat zijn wagens
die met open ramen en de geluidsinstallatie op het maximumniveau op straat rondrijden.'
© De Morgen -
www.demorgen.be
•
19 maart
Het Comité Alhambra en enkele handelaars werden door het kabinet El Ktibi op het stadhuis uitgenodigd voor een evaluatie van het
mobiliteitsplan.
Daar hebben we Willem Stevens - de kabinetschef van El Ktibi - en aan enkele verantwoordelijken voor het wijkcontract 'De Kaaien' het
volgende gezegd:
Het mobiliteitsplan - het afsluiten van de straten - heeft voor vele bewoners in de Alhambrawijk een positief effect gehad. De overlast
is duidelijk verminderd.
De autocarrousels zijn algemeen genomen sterk afgenomen.
Sluipverkeer wordt ontmoedigd.
We kunnen dus van een flinke stap in de goeie richting spreken.
We hebben wel volgende suggesties gemaakt:
Afsluiten van de Hooikaai 's nachts want daar is de overlast toegenomen (naast de KVS)
Afsluiten van de bypass achter de KVS
Afsluiten van de Pelikaanstraat om de autocarrousel daar te breken.
Verbeteren van de verkeerssignalisatie: sommige borden vallen niet genoeg op in het het straatbeeld, of ontbreken.
De volgende stappen zijn:
De betonblokken vervangen door intrekbare paaltjes, maar wel van het nieuwste type dat bestand is tegen zwaar vandalisme (een
auto kan er tegen rijden zonder dat de paaltjes schade zullen ondervinden). Dat wordt dan de definitieve oplossing.
Van zodra de paaltjes geïnstalleerd zijn kan er weer geparkeerd worden in de Van Gaverstraat en de Koopliedenstraat. Zolang de
betonblokken er staan kan dat niet omwille van veiligheidseisen van de brandweer en de politie.
Het verbetere
n van de signalisatie.
Ook werd het idee gelanceerd om van de driehoek Koopliedenstraat/Sint Jan Nepomucenusstraat een echt plein te maken. Dankzij de
subsidie die verkregen werd na aanvraag door een aantal buurtwoners in het kader van de Groene Wijken zou het plein van extra groen
(bomen, ...) voorzien kunnen worden. Willem Stevens zou met de betroken diensten ter plaatse komen kijken naar wat de mogelijkheden
zijn. Vanaf 2011 zouden die plannen eventueel uitgevoerd kunnen worden.
Herwerkt mobiliteitsplan zoals voorgesteld door het Comité Alhambra >>>
Het kabinet El Ktibi en de bevoegde diensten zouden ons van zodra ze wat meer onderzoek gedaan hebben laten weten of het afsluiten van
de Hooikaai mogelijk is.
Om af te ronden: de samenwerking met het kabinet El Ktibi via Willem Stevens verloopt vlot en hartelijk. Wij hopen dat dit zich steeds
duidelijker mag afstralen op onze wijk.
•
17 maart
' ... Op de openbare vergadering in de Markten van maandag 15 maart werden de plannen voor het wijkcontract ‘De Kaaien’ voorgesteld.
Daaruit blijkt dat het huidige mobiliteitsplan - op een aantal kleine aanpassingen na - definitief wordt. Daar zijn we heel tevreden mee ...'
> brief aan burgemeester Thielemans:
maart 2010
•
15 maart
Op maandag 15 maart heeft Stad Brussel een informatievergadering georganiseerd omtrent het wijkcontract 'De Kaaien'.
Daar werden de plannen voorgesteld voor de heraanleg van de Koopliedenstraat, de Van Gaverstraat, de Werfstraat, ...
In grote lijnen werd het volgende voorgesteld:
Het kruispunt Van Gaver- en Koopliedenstraat blijft gesloten. Inplaats van de betonblokken komen er intrekbare paaltjes zodat in
geval van nood politie en brandweer doorgang hebben.
In alle straten worden parkeerplaatsen voorzien. Parkeren zal opnieuw mogelijk zijn in de Van Gaverstraat.
Er worden in elke straat bomen aangeplant.
De voetpaden en straten worden van gevel tot gevel heraangelegd in 'afgezaagd' kasseien (dus het platte type).
De verkeersborden die moeten aangegeven dat de straten doodlopend zijn zouden beter zichtbaar in het straatbeeld worden
ingepast.
Voor 17 december zouden de werken beginnen. Die zouden ongeveer 6 maanden duren ...
Een aantal bewoners suggereerden om van de Van Gaverstraat een voetgangerszone te maken, dus die straat af te sluiten voor alle verkeer.
De parking van een hotel zou nog bereikbaar zijn via de de werfstraat (nu de uitgang van die parking).
Ook werd voorgesteld om de hooikaai en de bypass achter de KVS 's nachts af te sluiten.
De heraanleg van de Lakensestraat en de Antwerpse poort - oorspronkelijk opgenomen in het wijkcontract - zijn uitgesteld. De timing
daarvan hangt af van de heraanleg van de centrale lanen (voorzien na 2012 ...).
2009
•
27 oktober
De betonblokken werden teruggeplaatst. De Spaarstraat en de Koopliedenstraat richting Emile Jacqmainlaan zijn terug doodlopende straten.
•
23 oktober
Volgens
Willem
Stevens
(Kabinet
El
Ktibi)
werden
de
wegblokkeringen
in
de
Spaarstraat
en
de
Koopliedenstraat
kant
E.
Jacqmainlaan
vandaag
voorlopig
weggenomen
in
het
kader
van
het
herasfalteren
van
de
Lakensestraat
dit
weekend.
Vanaf
volgende
week
zouden
de
blokken terug geplaatst worden op hun oorspronkelijke plaats.
Om
de
verkeerscarrousels
ondertussen
te
beperken
heeft
de
heer
Stevens
de
aannemer
gevraagd
om
de
Koopliedenstraat
’s
avonds
af
te
sluiten zodat er geen verkeer meer de straat in kan.
•
23 oktober
De betonblokken in de Spaarstraat en de Koopliedenstraat richting E. Jacqmainlaan werden vandaag weggehaald. Aan de overkant, in de
Van Gaverstraat staan ze er nog. De reden is wellicht de werken in de Lakensestraat die volgende week aanvangen: de Spaar- en
Koopliedenstraat werden vrijgemaakt om als wegomleiding te kunnen dienen. We proberen de stad te bereiken om meer informatie te
verkrijgen.
juli
brief aan de heer Elio Di Rupo
- mei 2009
>>>
antwoord van burgemeester Thielemans
>>>
mei
brief aan de heer Elio Di Rupo
>>>
antwoord van de heer Elio Di Rupo
>>>
antwoord van schepen Ceux
>>>
•
april
Nadat de luciferpaaltjes en de metalen paaltjes niet opgewassen bleken tegen het voortdurende vandalisme werden ze vervangen door
betonblokken.
•
21 maart
Vorige week vrijdag werden de groene paaltjes in de Koopliedenstraat ter hoogte van de Pelikaanstraat opnieuw geplaatst nadat ze door de
transseksuele prostituees uit de grond werden getrokken (zie verder). Enkele uren later lagen de paaltjes alweer op het voetpad zodat de
auto's opnieuw vrij spel kregen. Sinds een week draait de 'vleesmarkt' dus als tevoren in dat deel van de Koopliedenstraat, met alle overlast
vandien.
De stad is nog steeds op zoek naar oplossingen. Ook zou de Technische Dienst willen dat de politie wat vaker patrouilleert want nu valt ze op
door haar afwezigheid. Nochtans had burgemeester Thielemans (PS) op 18 november 2008 aangekondigd dat er een mobiel
politiecommissariaat zou komen in onze wijk.
•
17 maart
De 'luciferpaaltjes' die een aantal straten in de buurt doodlopend maakte werden tijdens de eerste weken op verschillende plaatsen
afgebroken. Daarom heeft de stad beslist om die te vervangen door metalen paaltjes. Ook die waren een aantal uren na hun plaatsing reeds
het doelwit van vandalisme: de prostituees trokken die gewoon uit de grond. De cement waarin ze geplaatst werden kreeg niet de tijd om uit
te harden. Vandaag werden die metalen paaltjes opnieuw geplaatst. We hopen dat ze deze keer wel de tijd krijgen om in de cement uit te
harden zodat ze goed verankerd in de grond blijven zitten.
Door het vandalisme waren er vorige week bijna constant bressen in het geheel van de doodlopende straten zodat de autocarrousels weer
draaiden zoals voorheen. Het gaf de hoerenlopers ongetwijfeld het gevoel dat er altijd wel ergens een doorgang te vinden zal zijn en blijven
ze dus meer dan een maand na de installatie van het 'mobiliteitsplan' nog steeds de doodlopende straten inrijden.
Verder zijn de problemen zoals beschreven onder '25 februari 2009' onveranderd gebleven.
Wij hopen dat de Task Force Prostitutie van de Stad Brussel oplossingen blijft zoeken om de overlast gelieerd met de straatprostitutie aan te
pakken.
•
25 februari
De grootste verrassing van de nieuwe verkeersituatie is zonder twijfel het aantal auto's dat de doodlopende straten blijft inrijden. Blijkbaar
vallen de nieuwe verkeersborden onvoldoende op, of negeren de automobilisten die. Zo ontstaan er soms opstoppingen en proberen
chauffeurs elkaar dan maar van de straat weg te toeteren ...
De nieuwe verkeersituatie is dus voor verbetering vatbaar.
We hebben de stad gevraagd of ze geen betere signalisatie kunnen voorzien.
Voorts zou er ook veel meer politiecontrole moeten zijn. Waarom nu niet het mobiel politiecommissariaat installeren aan de Antwerpse Poort
zoals de burgemeester een paar maand geleden had aangekondigd?
Verder blijven wij ijveren dat de straten aan het begin worden afgesloten met een intelligent paaltjessysteem zodat wijkbewoners de straten
kunnen inrijden, maar niet langer wagens vreemd aan de buurt.
Ook de straat naast de KVS moet dicht, toch tenminste 's nachts.
Wanneer moet het prostitutiecafé Tropicana nu haar deuren voor een maand sluiten, nog een maatregel die de burgemeester een paar
maand geleden in persoon had aangekondigd. Dat café blijft hopen prostituees aantrekken.
Er moet dus een globaal plan komen die veel verder gaat dan het huidige, met een veel intensere opvolging. Zolang er niet drastisch, en kort
op de bal gespeeld wordt blijft het dweilen met de kraan open.
De stad heeft ons gezegd dat maandag de Task Force Prostitutie opnieuw samenkomt om bijkomende maatregelen te bespreken.
Deze week worden de 'luciferpaaltjes' vervangen door metalen exemplaren, het type dat we overal in de stad zien. De huidige paaltjes blijken
niet bestand te zijn tegen vandalisme.
•
13 februari
Het is zover. Twee kruispunten werden afgesloten (Van Gaverstraat/Koopliedenstraat en Koopliedenstraat/Spaarstraat) in de buurt rond de
KVS, zodat er 6 doodlopende straten zijn ontstaan: Van Gaverstraat, Koopliedenstraat aan beide kanten van de Lakensestraat, Spaarstraat,
Jan Nepomucenusstraat.
Het gaat om een test van 6 maanden.
Doel van de test is om te zien wat er nodig is om de verkeersleefbaarheid in de wijk te verbeteren.
Auto's kunnen de straten inrijden, maar moeten die langs dezelfde weg uitrijden. Doorgaand verkeer is zo onmogelijk geworden.
Op termijn zouden de straten eventueel voorzien kunnen worden van intrekbare paaltjes met nummerplaatherkenning zodat enkel de
buurtbewoners en lokale handelaars in de wijk kunnen. De straten zouden dan vanaf een bepaald uur 's avonds helemaal afgesloten kunnen
worden.
Tijdens de test werden een aantal parkeerplaatsen gesupprimeerd. Dit is maar tijdelijk. Voor het definitieve plan, wanneer de intrekbare
paaltjes er zouden komen, zullen de parkeerplaatsen weer opengesteld worden, en misschien voorbehouden worden aan de wijkbewoners.
We zijn er ons van bewust dat deze test geen ideale situatie is. Maar tussen dat ongemak en de continue overlast is de keuze voor vele
buurtbewoners snel gemaakt.
Het voorlopig mobiliteitsplan wordt regelmatig geëvalueerd met de Stad Brussel.
De chaos die het invoeren van een nieuw mobiliteitsplan met zich kan meebrengen is volgens de Technische Dienst van de stad volledig
normaal en zou zich in de loop van de komende weken moeten oplossen.
•
4 februari
'Verkeerswijziging vanaf 12/02/2009'
Vervolg pagina2 >>>
Wijkleven
Drugs en prostitutie
De politiek en het Comité Alhambra
Prioriteitenlijst voor de wijk 2018 - 2024
Het wijkcomité in 14 antwoorden
GoodMove Kaaienwijk